הסכם חלוקת עיזבון – הסכם בין יורשים

סעיף 110 לחוק הירושה שכותרתו "חלוקה על פי הסכם", מאפשר ליורשים לפעול בניגוד להוראות חלוקת הירושה הקבועות בצוואה, או באין צוואה – בניגוד לדין שחל בחוק הירושה, על ידי עריכת הסכם חלוקת עיזבון, המכונה גם הסכם בין יורשים.

היורשים מורשים לשנות את חלוקת העיזבון באופן המתאים להם ואכן עושים זאת, לעיתים כחלק מפעולות תכנון מס ירושה.

המשמעות היא כי עם עריכת הסכם חלוקת עיזבון בהסכמת כל היורשים החוקיים, ניתן לבטל כל חלוקת עיזבון אחרת, בין אם נעשתה לפי צוואה או לפי חוק הירושה.

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים – שאלות נפוצות

מי מחליט איך לחלק את העיזבון בהסכם בין יורשים?

החלוקה יכולה להתבצע לפי סדרי עדיפויות שונים, על ידי היורשים, אך כדי שיהיה הסכם חלוקת עיזבון חוקי בעל תוקף משפטי – עליו להיות מאושר על ידי כל היורשים החוקיים.

האם יש כללי חלוקה קבועים לעריכת הסכם חלוקת עיזבון?

לא. אין חובה לעקוב אחר הוראות חלוקה, אלא היורשים מחלקים את העיזבון ביניהם כאוות נפשם – בתנאי שהדבר נעשה בהסכמה מלאה ביניהם ובהתאם לדין.

מהו הסכם חלוקת עיזבון חלקי?

הסכם חלוקת עיזבון לא חייב לכלול הסכמה לגבי כל נכסי העיזבון. ניתן לערוך הסכם חוקי גם בנוגע לחלק מתוך נכסי העיזבון.

האם כל היורשים חייבים לקחת חלק בהסכם חלוקת עיזבון?

כל היורשים אשר ההסכם נוגע לנכסים שהורשו להם, חייבים לקחת חלק ולהסכים לחלוקה החדשה. אם יש מספר נכסים, כאשר חלק מהיורשים נכללים בירושה של חלק מהנכסים, הרי שהיורשים שאינם כלולים בנכסים הנכללים בהסכם החדש, אינם חייבים לקחת בו חלק כלל.

האם ניתן להכניס יורשים חדשים/נוספים לעיזבון באמצעות הסכם בין יורשים?

לא. הסכם בין יורשים יכול לכלול רק יורשים על פי חוק או על פי צוואה – ואינו יכול לשמש אמצעי למתן זכות בעיזבון, למי שאינו יורש לפי חוק הירושה או לפי הצוואה המקורית.

מה עושים אם אין הסכמה בין היורשים על חלוקת העיזבון?

במקרים כאלה, אם מונה מנהל עיזבון, הוא רשאי לפנות לבית המשפט ולהציע חלוקת עיזבון משלו. אם היורשים מתנגדים להצעה זו, בית המשפט רשאי להחליט על חלוקה, גם ללא הסכמת היורשים.

איך מחלקים נכסים שאינם ניתנים לחלוקה בעין – אם אין הסכמה בין היורשים?

אם קיים נכס שאינו ניתן לחלוקה, כמו דירה אחת או חלקה חקלאית למספר יורשים, ניתן לבצע הליך פירוק שיתוף. ניתן למכור את הנכס ולחלק את דמי המכר בין היורשים. ניתן לקבוע בהסכמה, כי אחד מהיורשים יקנה את הנכס ויעביר ליורשים האחרים את חלקם.

האם צריך לאשר הסכם בין יורשים בבית משפט?

אין כל צורך לאשר את ההסכם. ההסכם נכנס לתוקף לאחר חתימת כל היורשים – והוא מצורף לצו קיום הצוואה או לצו הירושה.

האם חלים מיסים בהסכם חלוקת עיזבון?

ע"פ חוק מיסוי מקרקעין, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים, לא תחשב כעסקת מכירה ולא תחויב במס – ובלבד שבמסגרת החלוקה לא שולמו כספים מחוץ לעיזבון, דהיינו שנכסי העזבון חולקו בין היורשים – ללא מקורות חיצונים לעיזבון. להרחבה קראו על מיסוי ירושות.

האם ניתן לבטל הסכם חלוקת עיזבון?

ניתן לעתור לביטול הסכם חלוקת עיזבון בהתאם לחוק החוזים, אם התקיימה עילה לביטול הסכם כגון: הטעייה, טעות, עושק וכן הלאה.

לסיכום

הסכם בין יורשים, או הסכם חלוקת עיזבון היא דרך לגיטימית וחכמה, לצורך חלוקה משתלמת ונכונה יותר של העיזבון, תוך ניצול יתרונות מס גדולים. קראו גם על מודל ירושה עצמית.

מומלץ לפנות לסיוע מקצועי לצורך עריכת הסכם בין יורשים, שיביא תועלת כלכלית ליורשים ויעזור לשמור על שלום המשפחה בחלוקת הרכוש. למידע נוסף צרו קשר.

הסכם חלוקת עיזבון – הסכם בין יורשים

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

החזר מס שבח דירה
דילוג לתוכן