חישוב מס שבח ירושה – כל מה שחשוב לדעת בנושא

נכסי מקרקעין המתקבלים בירושה, מעלים איתם שאלות רבות לגבי חבות המס במכירתם.

במיוחד אם הבעלות על הנכס מתחלקת בין מספר יורשים, או כאשר יש הבדלי קרבה בין היורשים למוריש, אשר המשמעות המעשית היא הבדלים גם בחבות המס. בנוסף, קיימת חשיבות רבה לביצוע חישוב מס שבח לכל יורש בנפרד.

צוות נדל"ן טקס מסבירים – למה חישוב מס שבח ירושה נחשב מורכב יותר? מה הוא כולל ואיך עושים את זה נכון?

נקודות חשובות בעת חישוב מס שבח ירושה

סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג- 1963 קובע כי הורשה אינה נחשבת מכירה ולכן אינה נחשבת לעסקת מקרקעין החייבת במס. הכוונה היא שעצם העברת הנכס מהמוריש ליורש – אינה מהווה אירוע מס.

יחד עם זאת, כאשר היורש ימכור את הנכס שקיבל בירושה – הוא יצטרך לשלם מס שבח, ככל שאינו זכאי לקבל פטור ירושה ממס שבח או פטור לפי דירה יחידה.

מקבל הירושה יורש איתו גם את הזכויות ואת החובות של המוריש לגבי הנכס. לכן, בעת מכירת הנכס ע"י היורש וככל שהמוריש נפטר אחרי 1.4.1981, יש לחשב את מס השבח בהתאם לשווי הרכישה המקורי של המוריש ובהתאם ליום רכישת הנכס ע"י המוריש – ולא לפי יום קבלת הנכס בירושה.

עניין חשוב נוסף לצורך חישוב מס שבח על נכס שהתקבל בירושה, הוא סוג הקרבה המשפחתית של היורש למוריש. ניתן להוריש נכס לבן/בת זוג, לצאצאים, לאחים ואחיות, לדודים, להורים, לאחיינים ולמעשה לכל מי שציוו על כך המוריש. אך יש לשים לב, שהחוק אינו מתייחס באופן שווה לכל אחד מהיורשים,  לעניין קבלת פטור ירושה ממס שבח בעת מכירת דירת מגורים ע"י היורש.

משתנה נוסף לאופן חישוב המס הוא סוג הנכס – דירת מגורים, או זכות אחרת במקרקעין. בעניין זה יש לבצע חישוב מס שבח לינארי לפי מהות הנכס.

נשמע מסובך? זה באמת עשוי להיות מסובך, אם מבצעים את החישוב ללא עזרת בעל מקצוע.

פטור על דירת מגורים מזכה בירושה

כדי לקבל פטור על דירה מזכה שהתקבלה בירושה, יש לעמוד במספר תנאים:

 * קרבה משפחתית המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש. ניתן לראות שלדוגמא קבלת דירה מאח או אחות – אינה מזכה בפטור.

 * דירת מגורים המוריש היה בעליה של דירת מגורים אחת בלבד לפני פטירתו.

 * זכאות לפטור אם המוריש היה עדיין בחיים והיה רוצה למכור את הדירה, הוא היה זכאי לפטור ממס שבח.

 *  דירת מגורים מזכה דירת מגורים, או חלק מדירה, שבנייתה הסתיימה, ששימשה בעיקרה למגורים והייתה רשומה למגורים, שאינה מהווה מלאי עסקי לצורכי מס הכנסה ושהיא רשומה בטאבו בתור דירת מגורים.

מי זכאי לקבל פטור על מס שבח ירושה?

ככל שהיורשים, המוריש והדירה עומדים בתנאים הנ"ל, עולה השאלה – האם הפטור הוא לדירת המגורים או שהוא נפרד לכל יורש? התשובה היא כי הפטור חל על דירת המגורים בלבד.

כלומר, אם שווי הדירה עבר את תקרת הפטור (5,008,000 ₪ נכון לשנת 2024), על ההפרש יחול מס שבח אשר יתחלק בין היורשים באופן שווה. את המס על היתרה, יש לחשב באופן יחסי.

נדגיש, שהפטור מתייחס לדירת מגורים בלבד. לכן, על נכסים אחרים כמו קרקע, חנות, מחסן, משרד כיו"ב – לא יחול פטור. להרחבה קראו על מס ירושה בישראל.

חישוב מס שבח לכל יורש בנפרד

על מנת לבצע חישוב מס שבח מדויק, יש להתייחס לנתונים האישיים של כל יורש בנפרד בעת ביצוע החישוב. כך לדוגמא ניתן לבצע פריסת מס שבח ליורשים, תוך התחשבות בגיל ובהכנסות השנתיות של כל יורש, וזאת על מנת להפחית את חבות המס במכירה.

כמו כן, במצב בו קיימים מספר יורשים – מומלץ לבדוק האם נכון וכדאי לבצע הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים.

לסיכום

כפי שניתן לראות, קיימים כללים ותנאים מורכבים על חישוב מס שבח ירושה.

על כן, אם אתם מעוניינים למכור דירה  או נכס אחר שקיבלתם בירושה, חשוב להתייעץ עם גורמים מקצועיים שיסייעו לכם להוציא את המיטב מן הנתונים האישיים שלכם ומן הזכויות העומדות לכם, לפי החוק – וזאת על מנת לשלם כמה שפחות מס בדרך חוקית לגמרי. פנו אלינו לקבלת מידע נוסף.

חישוב מס שבח ירושה

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

החזר מס שבח דירה
דילוג לתוכן