פטור ממס שבח לנכה – כל מה שחשוב לדעת

האם נכים זכאים לפטור ממס שבח? התשובה הפשוטה היא לא.

אין בחוק פטור ייעודי לנכים, הסיבה למצב זה היא ההפרדה החוקית – בין הכנסות ממכירת נכסי מקרקעין לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), לבין הכנסות מיגיעה אישית לפי פקודת מס הכנסה. כלומר מדובר בשתי מערכות חקיקה שונות. יחד עם זאת, נכים כמובן זכאים לקבל פטור ממס שבח במכירת דירה יחידה, ובמכירת דירת ירושה שעומדת בתנאי החוק.

בנוסף, קיימות הטבות מס שונות לנכים, אשר הופכות את תשלומי מיסוי מקרקעין למופחתים יותר, בשיעורים משמעותיים – וזאת כאשר ממצים במקצועיות את כל ההטבות והזכויות.

אז איך אפשר לשלם הרבה פחות מיסי מקרקעין, על אף העובדה שלא קיים פטור ממס שבח לנכה?

הקשר בין סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה לבין פטור ממס שבח לנכה

למרות המניעה מקבלת פטור ממס שבח לנכים, קיימות עדיין לא מעט הטבות מס לנכים, אשר מאפשרות חיסכון של עשרות ועד מאות אלפי שקלים במס שבח ובמס רכישה – כאשר ממצים אותן בצורה מקצועית.

סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, מעניק פטור על הכנסה מיגיעה אישית של נכה או עיוור – בשיעור של 100% עד לתקרה מסוימת. הפטור חל על הכנסות כגון: משכורת, שכר עבודה, עסק, קצבה וכיו"ב.

הכנסות של נכה או עיוור, ממכירת נכס מקרקעין אינם נכללים במסגרת הפטור – וזו הסיבה שלא ניתן לקבל פטור ממס שבח לנכה. הכנסות שנובעות ממכירת נכס מקרקעין ימוסו, לפי חוק מיסוי מקרקעין.

נכון לשנת 2023 הפטור ניתן עד להכנסות בסך 430,800 ₪ – למי שאינו זכאי לתגמול חודשי, ועד לסך של 661,200 ₪ למי שזכאי לתגמול חודשי.

הזכאות לקבלת הפטור, היא למי שנקבעה לו נכות בשיעור של 100% או נכות של בשיעור של 90% בחישוב מיוחד. על מנת לקבל את הפטור יש לעבור וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, בה יקבעו אחוזי הנכות. קביעת שיעור הנכות המזכה נעשית על פי אופי ואחוזי הנכות, לכן מדובר בחישוב מורכב למדי.

מה שחשוב להבין לגבי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, הוא כי יישום נכון של פריסת מס שבח ביחס לסעיף, מאפשר לנכים לחסוך עשרות עד מאות אלפי שקלים על חבות המס.

פריסת מס שבח לנכה

פריסת מס שבח יכולה להפחית את אחוזי המס על השבח ולצמצם את חבות המס של המוכר בהתאם לנתונים האישיים שלו במס הכנסה. לכן, בהתייחס לסעיף 9(5) לפקודה, פריסת מס שבח לנכים יכולה להביא להפחתה משמעותית ביותר על תשלום מס שבח, גם אם אינה מביאה לקבלת פטור ממס שבח לנכה.

זכאותם של נכים למדרגות מס נמוכות, או היותם פטורים ממס הכנסה על הכנסות אחרות, מביאה איתה יתרון משמעותי ליישום פריסת שבח, שכן במקרה של פריסה, השבח הריאלי מתווסף להכנסה החייבת במס הכנסה של האדם לאותה שנה. בסך הכל ניתן לבצע פריסת מס שבח לתקופה של עד 4 שנים, כולל שנת המכירה.

הטבות לנכה במס רכישה

נוסף על ההטבות והפטורים השונים הקיימים בחוק על מס שבח בישראל, קיימות גם הטבות לנכה במס רכישה, שחשוב מאוד להכיר.

נכים אשר עומדים בתנאים לקבלת ההטבה, יהיו זכאים לשלם מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5 אחוז בלבד מערך הדירה – ואף לקבל פטור מלא על רכישת דירה יחידה, עד לתקרה הקבועה בחוק.

יש לשים לב שהזכאות לקבל את ההנחה במס רכישה לנכה, היא בתנאי שהדירה תשמש למגוריו. כמו כן, הנחה זו תינתן פעמיים בלבד בחייו של הנכה. ככל ולא נוצלה ההטבה ושולם מס רכישה מלא, ניתן לקבל החזר מס רכישה.

לסיכום

לנכים הטבות והקלות מס רבות, אולם לא קיימת בחוק הטבה שבגינה ניתן לקבל פטור ממס שבח לנכה. יחד עם זאת, תכנון וחישוב המס ע"י מומחה למיסוי מקרקעין, יכול בהחלט להפחית את שיעורי המס בכל עסקה. לקבלת ייעוץ מקצועי ומיצוי הזכויות שלכם – צרו קשר!

פטור ממס שבח לנכה

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

החזר מס שבח דירה
דילוג לתוכן