תשלום מס שבח – בטוחים שלא שילמתם יותר מדי?

אם שילמתם בעבר מס שבח או שאתם מתכוונים לשלם כעת מס שבח או מקדמה על חשבון מס שבח ע"י שובר תשלום באופן מקוון, בבנק הדואר, בהעברה בנקאית או בכל דרך אחרת, חשוב שתקראו את המידע במאמר זה.

לפני הכל חשוב לציין – על שומת מס שבח חלה תקופת התיישנות. המשמעות היא, שאם אתם חושבים שמגיע לכם החזר, כדאי לטפל בזה בהקדם, באופן יעיל ומקצועי כדי למצות את הזכויות שלכם.

צוות נדל"ן טקס מסבירים – איך יודעים אם מגיע לכם החזר על תשלום מס שבח? איך עורכים את החישוב ועד מתי אפשר להגיש בקשה להחזר?

למה כדאי לבצע בדיקת תשלום מס שבח?

לאחר מכירת נכס מקרקעין, רוב האנשים עושים חישוב מס שבח בכוחות עצמם או ע"י עורך הדין שייצג אותם בעסקה – וזאת על אף העובדה שאינו בהכרח מתמחה במיסים.

לעיתים בדיעבד, הם מגלים כי לא היו מודעים למידע חשוב, לא ידעו כי ניתן לבצע חישוב בדרך אחרת שעשויה להפחית את תשלום המס או כי מגיעות להם הטבות מס שונות כגון ניצול נקודות זיכוי, קיזוז הפסדים, הקלות, הנחות בגובה המס ועוד.

במקרים כאלה מקובל לבצע בדיקת תשלום מס שבח ע"י איש מקצוע שמתמחה במיסוי מקרקעין ובמס הכנסה, זה יכול להיות עורך דין, רואה חשבון או יועץ מס.

איש המקצוע יבדוק אם מגיע לכם החזר לפי נתוני העסקה והנתונים האישיים שלכם, וכן יגיש עבורכם בקשה מסודרת ומנומקת לרשויות המס, על מנת לקבל את ההחזר בתוספת ריבית והצמדה בהקדם, ככל וקיימת לכם זכאות להחזר מס שבח.

מה בודקים?

כדי לבצע בדיקת תשלום מס שבח יש לשקלל ולבחון כמה שיותר נתונים מדויקים לגבי עסקת המקרקעין הרלוונטית וכן לגבי המוכר עצמו. לדוגמה:

* ראשית יש לבדוק מתי שולם מס השבח – האם התשלום היה בשש השנים האחרונות?

* האם נמכרה דירת מגורים או נכס מקרקעין אחר?

* האם ניתן היה לקבל פטור ממס שבח במכירה? פטור ירושה, פטור דירה יחידה, פטור חד פעמי במכירת שתי דירות ועוד.

* בדיקה האם הנכס נרכש בתקופות שונות המזכות בהנחה בתשלום המס.

* בדיקת זכאות לחישוב מס שבח לינארי מוטב במכירת דירת מגורים מזכה.

* עריכת חישוב נכון של פחת עבור שווי מבנה לעומת שווי קרקע.

* האם הנכס התקבל בירושה? ניתן במתנה או נרכש ע"י המוכר?

* העברת זכויות בין בני זוג גרושים.

* האם למוכר יש הפסדים ממקורות שונים שניתן לקזז אותם כנגד מס השבח?

* גילו של המוכר, הכנסותיו, מצבו המשפחתי, מקום מגוריו ונתונים אישיים נוספים.

* האם המוכר עצמאי או שכיר?

* האם מדובר במוכר מעל גיל 60?

* האם קיימת הוראת ביצוע של רשות המסים או הלכה של בית המשפט שעשויה להטיב עם המוכר?

* האם מוצו כל הזכויות של המוכר במשרדי מיסוי מקרקעין ובמס הכנסה?

עד מתי אפשר להגיש בקשה לקבלת החזר מס שבח?

דיני מיסוי מקרקעין מורכבים מאינספור פרטים קטנים הכוללים חוקים תקנות, הוראות ביצוע של רשות המסים, פסיקות בתי משפט ועוד.

את תשלום מס השבח יש לבצע עד 60 יום מיום ביצוע העסקה, לכן לעיתים מתבצעים חישובים לא מלאים, מתוך לחץ זמן ומתוך המורכבות האובייקטיבית של חישוב המס.

לכן המחוקק מודע לכך שיתכנו טעויות בחישובי המס ומאפשר להגיש בקשה לתיקון שומה, תוך 4 שנים מיום אישור השומה.

עם זאת, מתוך התייחסות למורכבות הדין הישראלי רק התייעצות עם מומחים בתחום חישוב מיסי מקרקעין או בדיקת תשלום מס שבח, תאפשר לוודא שאתם ממצים את הזכויות שלכם, משלמים רק מה שבאמת צריך ומקבלים החזרים כפי שמגיע לכם.

החזרים על מס שבח עומדים בדרך כלל על עשרות אלפי שקלים ויכולים להגיע למאות אלפי שקלים במקרים מסוימים – בהתאם לסוג העסקה, גודל העסקה וכן הלאה.

לסיכום

תשלום מס שבח, או חישוב מדויק של מס שבח, נחשב מורכב וסבוך. משום כך מומלץ לבצע אותו מלכתחילה בסיוע מומחים בתחום, שמכירים היטב את הגורמים והנתונים שיכולים להשפיע על גובה המס. יחד עם זאת, במקרים רבים גם לאחר תשלום המס ניתן לקבל החזר כספי משמעותי, וזאת לאחר בדיקת תשלום מס שבח והגשת בקשה מסודרת לרשויות המס לקבלת החזר. פנו אלינו למידע נוסף.

תשלום מס שבח

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

החזר מס שבח דירה
דילוג לתוכן